Digitaal fysiotherapiebedrijf Physitrack gaat naar de beurs met een beursgang van 20 miljoen dollar

Het Europese bedrijf voor digitale fysiotherapie en patiëntenbetrokkenheid Physitrack ging eerder deze maand naar de beurs op de Nasdaq First North Premier Growth Market met een oorspronkelijk bod van SEK 40 ($ 4,69) per aandeel.

De beursgang van het bedrijf omvatte iets minder dan 4,4 miljoen nieuw uitgegeven aandelen ter waarde van ongeveer SEK 175 ($ 20 miljoen).

Physitrack werd opgericht in 2012 en werkt voornamelijk met de werkgeversmarkt om digitale fysiotherapie, telehealth en patiëntbetrokkenheidstools aan te bieden.

"De beursgang van Physitrack is de volgende stap in onze groeitocht om onze oplossing naar nog meer zorgverleners en patiënten over de hele wereld te blijven brengen," schreef Physitrack CEO en medeoprichter Henrik Molin in een e-mail aan MobiHealthNews.

"De grote belangstelling voor de beursgang is een bewijs van de steun die wij onder beleggers zien. We zijn verheugd dat we onder onze nieuwe aandeelhouders sterke institutionele namen hebben aangetrokken, evenals een gevarieerde basis van investeerders onder het grote publiek in Zweden en Finland."

In 2017 brak het nieuws dat Physitrack een beursgang op de Nasdaq First North in Q1 van 2018 plande. Molin merkt echter op dat dit huidige aanbod een volledig nieuwe indiening is, vergeleken met waar het bedrijf drie jaar geleden mee bezig was, en dat het bedrijf nu veel groter is.

WAAROM HET VAN BELANG IS

Naarmate de wereldbevolking ouder wordt, neemt ook de behoefte aan fysiotherapie toe. Volgens de American Physical Therapy Association zou er in de VS tegen 2025 een tekort aan fysiotherapeuten kunnen zijn van 26.000.

Verschillende bedrijven zoals Physitrack willen innoveren op dit gebied en tegemoetkomen aan de behoeften van zorg op afstand. De nieuwe beursgang zal het bedrijf ook zo'n 20 miljoen dollar opleveren, die bedoeld is om te worden gebruikt voor fusies en overnames.

DE GROTERE TREND

In decemberkocht Physitrack concurrent Physiotools, een Fins bedrijf dat fysiotherapiesoftware en digitale gezondheidshulpmiddelen levert. Molin liet toen aan MobiHealthNews doorschemeren dat het bedrijf op zoek zou gaan naar fusies en overnames om uit te breiden.

"Er zijn andere bedrijven waar we naar kijken die technologie hebben die echt interessant is, die ons echt kunnen helpen met de innovatiekant van dingen en versnellen van sommige dingen waar we in het verleden naar keken," vertelde hij MobiHealthNews in december.

"Idealiter zal het volgende bedrijf dat we kopen dus meer [daarop gericht] zijn, maar hopelijk kunnen we de technische kant van dingen ook combineren met enkele van de financiële voordelen."

In 2018 lanceerde het bedrijf twee nieuwe bedrijfsgerichte aanbiedingen voor huidige klanten, waaronder een bijgewerkte versie van zijn patiëntgerichte fysiotherapie-app en een tool voor enterprise-bedrijven om gegevens te verzamelen om hun patiëntenpopulaties te beheren.

Physitrack is niet het enige digitale fysiotherapie-instrument op de markt. In mei 2020 kondigde Omada Health, een bedrijf dat chronische zorg beheert, de overname aan van Physera, een bedrijf voor musculoskeletale zorg. Andere bedrijven die actief zijn op het gebied van digitale fysiotherapie zijn Sword Health, Hinge Health en Reflexion Health.

Origineel persbericht gepubliceerd op https://www.mobihealthnews.com/news/digital-physical-therapy-company-physitrack-goes-public-20m-ipo

Klaar om een start te maken?

Sluit je aan bij duizenden tevreden zorgverleners en til je praktijk naar een hoger niveau. Jouw perfecte oplossing om het hele cliëntproces te ondersteunen. Alles in één app.

Oefeningen meegeven
Uitkomstgegevens verzamelen om je analyse te ondersteunen
Videoconsultatie en berichtgeving